EL GUATEQUE DE LA REINA

Benvinguts al Guateque de la Reina,

un espectacle amb música dels segles XVI i XVII

ambientat en un guateque dels anys 60.

confetti

Tot i que en les corts actuals ja no es balla (encara estem esperant veure algun dels nostres reis fent una mica de ball en públic), en altres temps el ball era l’entreteniment principal de la noblesa i una de les poques ocasions en què es podia tenir contacte físic amb algú sense provocar les xafarderies i crítiques dels senyors i senyores de bona posició.

 

Seguint el plantejament d’unir música amb escena, Windu exposa en aquest programa un ventall de danses lentes i ràpides, de peces per ballar amb els peus a terra i amb salts, amb coreografies senzilles i complicades, en grup i per parelles. Al costat del Branle es troba la majestuosa Pavana, la virtuosa Gallarda, l’alegre Saltarello o la sensual Sarabanda.

 

La dansa durant el Renaixement és la primera a comptar amb tractats, manuals i instruccions detallades per a efectuar els passos i moviments de cada tipus de ball. El públic escoltarà i ballarà exemples de el manual Il ballarino del compositor i mestre de ball Fabritio Caroso, així com de Thoinot Arbeau, un capellà que estava fascinat amb el ball i que va fer Orchésographie (1588), un catàleg de 34 danses per ballar en banquets solemnes i festes rellevants. I naturalment, The dancing màster, un recull de 105 danses del fanàtic dels llibres John Playford i que va ser editat 18 vegades en 70 anys. El Top one del hit parade de les danses de principis de segle XVII!

 

I com no podia ser d’una altra manera, a Espanya també es ballava … i molt! Així que interpretarem grans hits de cinc compositors espanyols amb uns arranjaments frescos i innovadors que farien les delícies de qualsevol noble de l’alta societat renaixentista que assistís al nostre particular guateque.

 

Windu fa un pas més en el seu afany de combinar música i escena presentant un espectacle amb bona música, molta energia i humor; un ponx imbatible que, sens dubte, dibuixarà somriures, aixecarà l’ànim dels assistents i els donarà ganes de ballar i gaudir de la vida.

 

 

Comença l’espectacle.

 

 

Comença El Guateque de la reina!

Fitxa artística

Eva Jornet, Marcel Leal, Iris Mañà i Moisés Maroto, flautistes de bec

 

  • Iris Mañà, arpa
  • Eva Jornet, baixò
  • Dani Garay, percussió
  • Windu, escenografia
  • Oriol Ibàñez, disseny de llums
  • Sergio Adillo, direcció escènica
champagne-glass
Programa de concert

Fabritio Caroso (1527-1535 – 1605) Il ballerino (1581)”: Laura Soave (dedicada a la Madama Christena Lorena de Medici, Duquesa de la Toscana)

 

 

John Dowland (1563-1626): The most sacred Queen Elizabeth, her Galiard

William Byrd (1540-1623): A Gigg

Claude Gervaise (1525-1583): Pavana “La venisienne”

Pierre Attaignant (1494-1551/2): Basse Dance

Michal Praetorius (1571-1621): Bransle de la Royne

Jacob Paix (1556-1623): Ballo Angelese

 

 

Henry VIII (1491-1547) Pastyme with good company

Hugh Ashton (c.1485-1558): Hugh Ashton’s maske

Antonio de Cabezón (1510-1566): Pavana con su glosa

Luis Milán (1500-1561): Pavana 6

Michael Praetorius (1571-1621):  Spagnoletta

Andrea Falconieri (1585-1656) : Passacalle

Robert Johnson (1582-1633): The temporizer

Santiago de Murcia (1673-1739): Folias Gallegas

Gaspar Sanz (1640-1710): Canarios – Lucas Ruiz de Ribayaz

Diego Ortiz (1510-1570): Passamezzo, Recercada segunda

Thoinot Arbeau (1519-1595)  Orchésographie (1589)”

          • Branle des chevaux
          • Branle  des lavandieres

John Playford (1623-1686/7) “The dancing master (1651)”

          • Stingo or the oil of barley
          • Epping forest
          • The merry milkmaids
          • Valient Jockey
          • Bobbing Joe
          • Mr. Isaac’s Maggot
          • Drive the cold winter away
          • Prince Rupert’s march
          • Paul’s Steeple
dance
el concert